Class 02 || English || Ch. 02 Haldis Adventure

Class 02 || English || Ch. 02 Haldis Adventure


Hindi Translation Of The Poem
1. One morning, as Haldi walked to
school, she met a giraffe. The giraffe
wore big glasses and held a book in
his hand. He smiled and said, “Good
morning, Haldi.”

एक सुबह, जब हालडी विद्यालय को चली, तो उसे एक जिराफ़ मिला। जिराफ़ ने एक बड़ा चश्मा लगा रखा था तथा उसके हाथ में एक पुस्तक थी। वह मुस्कराया और बोला-“सुबह की नमस्ते, हालडी।”


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(Part 1)

Word-Meanings : 

One (वन) एक

morning (मॉर्निंग) सुबह

Haldi (हाल्डी) नाम

walked (वाकड़) टहला / चला / घूमा

to (टू) का/ की/ के /को/ की ओर
school (स्कूल) विद्यालय

she (शी) वह (स्त्रीलिंग)

met (मीट) मिला

a (ए) एक

giraffe. जिराफ

The (द) वह

wore (वोर) पहने हुए

big (बिग) बड़ा

glasses (ग्लासेज) spectacles चश्मे /चश्मा

and (एंड) और

held  (हील्ड) पकड़ा

book (बुक) पुस्तक / किताब

in (इन) में

his (हिज) उसका उसके उसकी अपनी

hand (हैंड) हाथ

He (ही) वह (पुल्लिंग)

smiled (स्माइल) मुस्कुराया

said, (सैड) कहा, बोला

“Good morning, Haldi.”

(गुड मॉर्निंग हाल्डी) सुप्रभात हाल्डी

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About Meanings

Form's of the Verbs

Walked (वाकड़) टहला / चला / घूमा

Walk    (1st F, Plu.)  टहलते हैं, चलते हैं, घूमते हैं।

Walks  (Sing.) टहलता है, चलता है, घूमता है।

Walked  (2nd F) चला

Walked  (3rd F) चल दिया

Walking  (G. F) चल रहा, चलते हुए


Wore (वोर) पहने हुए

Wear  (1st F, Plu.)  पहनते हैं

Wears  (Sing.) पहनता है

Wore  (2nd F) पहना /पहनना

Worn  (3rd F) पहन लिया

Wearing  (G. F) पहन रहा, पहनते हुए


Met (मीट) मिला, मिलना

met  (1st F, Plu.)  मिलते हैं

mets  (Sing.) मिलता है

met  (2nd F) मिला

met  (3rd F) मिल लिया

meeting  (G. F) मिल रहा, मिलते हुए

Held  (हील्ड) पकड़ा

Hold  (1st F, Plu.)  पकडते हैं

Holds  (Sing.) पकडता है

Held  (2nd F) पकड़ा

Held  (3rd F) पकड लिया

Holding  (G. F) पकड रहा, पकडते हुए


Smiled (स्माइल) मुस्कुराया

Smile  (1st F, Plu.)  मुस्कुराते हैं

Smiles  (Sing.) मुस्कुराता है

Smiled  (2nd F) मुस्कुराया

Smiled  (3rd F) मुस्कुरा लिया या दिया

Smiling  (G. F) मुस्कुरा रहा, मुस्कुराते हुए

Said, (सैड) कहा, बोला

Say  (1st F, Plu.)  कहते हैं, बोलते हैं

Says  (Sing.) कहता है, बोलता है

Said  (2nd F) कहा , बोला

Said  (3rd F) कह लिया या दिया, बोल लिया या दिया

Saying  (G. F) कह रहा, कहते हुए; बोल रहा, बोलते हुए

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2. Haldi looked up at him. “I’m sorry
to stare,” she said, “but I have never
met a giraffe like you.”
“My name is Smiley,” said the giraffe.
“Whenever you see me, you will smile,”

हालडी ने उसकी तरफ देखा। “तुम्हें घूर कर देखने के लिए में क्षमा चाहती हूँ”, उसने कहा, “किंतु मैं तुम्हारे जैसे जिराफ़ से पहले कभी नहीं मिली।”
“मेरा नाम स्माइली है, जिराफ़ ने कहा, “जब भी
तुम मुझे देखोगी, तो मुस्कराओगी।”

Word-Meanings : 

looked (लुकड) देखा 

up (आप) ऊपर

looked up (लुकड अप) देखा

at (एट) पर

him (हिम) उसे उसको उसकी

I’m (आई एम) मैं हूं

sorry (सॉरी) माफ करना

Stare ( स्टेअर) – to watch without break, घूरना  

but (बट) लेकिन, किंतु, परंतु

have (हेव) रखती हूं

never (नेवर) कभी नहीं

met (मीट) मिला या मिली 

you (यू ) तुम 

name (नेम) नाम

is (इज) है

Smiley स्माइली 

Whenever( व्ह्नेएवर )-anytime, जब कभी, जब भी।  

will smile (विल स्माइल) मुस्कुराएंगे

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3. Haldi was surprised and happy
too. Then she remembered that she
would be late for school. So she said
to the giraffe, “I would love to talk
to you but I must rush to school or I
will be late.”

हालडी आश्चर्यचकित थी और खुश भी थी। तभी उसे याद आया कि उसे विद्यालय के लिए देर हो जाएगी।
अतएव उसने जिराफ़ से कहा, “मुझे तुमसे बात करने में अच्छा लगेगा, किंतु मुझे दौड़कर विद्यालय जाना पड़ेगा, नहीं तो मुझे देर हो जाएगी।”

Word- Meanings : 

was वाज था थी

Surprised ( सप्रेडि्ज्ड ) – struck with wonder, आश्चर्यचकित, आश्चर्य से भरा हुआ, अचंभित होना।

happy हैप्पी खुश प्रश्न

too टू भी

Then दैन तब

Remembered ( रिमेंबरर्ड )–came in mind again, याद आया। 

 that दैट वह कि

would be (वुडवह भी होगा

Late ( लेट ) – not on time, विलंब, देर।

for (फार) के लिए

So (शो) इसलिए

love (लव) प्यार करना

talk (टाक) बात करना

must (मस्ट) चाहिए

Rush ( रस ) – to run fast, भागना, दौड़ना। 

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4. The giraffe said, “Not if you ride on
my back. If you climb on my back,
I will run so fast that you will feel
you are flying to school. Do you go to
school everyday?”

जिराफ़ ने कहा, “यदि तुम मेरी पीठ पर बैठ जाओगी तो तुम्हें देर नहीं होगी। यदि तुम मेरी पीठ पर बैठोगे तो मैं इतनी तेजी से दौड़ेंगा कि तुम्हें लगेगा कि तुम उड़कर अपने विद्यालय पहुँच गई। क्या तुम प्रतिदिन विद्यालय जाती हो?”

Word-Meanings : 

Ride ( राइड ) – to sit on the back of an animal or bike, जानवर की पीठ पर या मोटर साइकिल पर सवार होना या बैठना। 

Climb ( क्लाइंब ) to go upwards, by using hands, ऊपर चढ़ना।

5. “Yes,” said Haldi. “I go to school on
Mondays, Tuesdays, Wednesdays, Thursdays and Fridays.
On Saturdays I play games at school.”
“What do you do in school?” asked
the giraff.
“I learn about the stars, the trees the
birds and the animals.”

“हाँ,” हालडी ने कहा, “मैं सोमवार, मंगलवार, बुधवार, बृहस्पतिवार तथा शुक्रवार को विद्यालये जाती हूँ। शनिवार को मैं विद्यालय में खेलती हैं।”
तुम विद्यालय में क्या करती हो?” जिराफ़ ने पूछा। “मैं सितारों, वृक्षों, चिड़ियों तथा जानवरों के बारे में सीखती हूँ।”

Word-Meanings : 

Stars ( स्टार्स ) – heavenly bodies that shine in the sky at night, तारे।

6. “That is good,” said the giraffe, “I
love books, too. They are lots of fun.
Now jump on my back. I will take
you to school.
” Haldi then jumped on the giraffe’s
back and found that she could see
so many things from the top.

यह अच्छा है.” जिराफ़ ने कहा, “मुझे भी पुस्तकें
पसंद हैं। वे बहुत ही मजेदार होती हैं। अब उछलकर मेरी पीठ पर बैठ जाओ। मैं तम्हें विदयालय तक ले जाऊँगा।”
उसके बाद हालडी जिराफ़ की पीठ पर उछलकर बैठ गई। उसने पाया कि वह ऊपर से बहुत-सी चीजें देख पा रही थी।

Word-Meanings : 

Lots of ( लॉट्स ऑफ़ ) – a number of, बहुत-सी। 

Top ( टॉप ) – on upper side, ऊपर से।


7. And before she knew if she had
reached the school playground. She
climbed down. When she turned
back to thank the giraffe, she found
that he had gone away.
“Oh!” Haldi thought. “What a
wonderful adventure I have had!”

इसके पहले कि वह जान पाती कि वह विद्यालय के खेल के मैदान में पहुँच चुकी है, वह नीचे उतर गई। जब वह जिराफ़ को धन्यवाद देने के लिए पीछे मुड़ी तो उसने देखा कि वह दूर चला गया था।
“ओह!” हालडी ने सोचा। “उसका यह कैसा अद्भुत अनुभव था!”

Word-Meanings : 

Before ( बिफ़ोर ) – prior to this, इसके पहले।

Playground ( प्लेग्राउंड ) – a ground where children can play, खेल का मैदान। 

Wonderful( वंडरफुल ) – strange, अद्भुत, अनोखा। 

Adventure ( अडवेंचर ) – exciting activity, साहसिक कार्य, अनुभव


Ncert Textbook Questions


Q. 1: New Words

giraffe, surprised, adventure, wonderful, playground

Ans.

1) Giraffe: a tall mammal with a very long neck and forelegs

2) Surprised: amazed 

3) Adventure: an exciting and daring experience 

4) Wonderful: extremely good 

5) Playground: an outdoor area for children to play 

Reading is Fun
Q. 1. Where was Haldi going?
हल्दी कहाँ जा रही थी?
Ans. Haldi was going to her school.

Q. 2. Why did Haldi stare at the giraffe?
हल्दी ने जिराफ़ को क्यों घूरो?
Ans. Haldi stared at the giraffe because she never had seen such a strange giraffe.

Q. 3. How did she reach school?
वह विद्यालय कैसे पहुँची?
Ans. She reached school by riding on the back of the giraffe.

Let’s Talk
Q. 1. How do you go to school?
तुम विद्यालय कैसे जाते हो?
Ans. I go to school on foot.

Q. 2. What do you wear to school?
अपने विद्यालय के लिए तुम क्या पहनते हो?
Ans. I wear my school uniform to school.

Q. 3. Have you ever seen anything strange on your way to school? Talk about it.
क्या तुमने कभी विद्यालय जाते समय रास्ते में कोई विचित्र चीज़ देखी है? उसके बारे में चर्चा करी।
Ans. Yes, one day I saw a camel on the road of my school.

Page No 11:

Say Alloud

paddlesaddlecradle
downclownsoundround
schoolpoolrulecooltool

Ans.

Speak with teacher

paddlesaddlecradle
downclownsoundround
schoolpoolrulecooltool


Page No 11:

Let's Colour

Q. 1. Find the shapes shapes and colour them.

Ans.
Do it Yourself.



Let's Write:

Page No 13:

Q 1: Fill in the blanks with the words given in the brackets – 

(sail, bark, sing, play, ring)

Boats ______________.

Dogs______________.

Children ______________.

Bells ______________.

Birds  ______________.

Ans.

Boats  sail.

Dogs bark.

Children play.

Bells ring.

Birds sing.

Q. Write the names of the days of the week. You can begin with Sunday.

Ans. 

1. Sunday 

2. Monday 

3. Tuesday 

4. Wednesday 

5. Thursday 

6. Friday 

7. Saturday


Q. Haldi wrote her name at school in this way –

haldi‘. She made one mistake. What was it? Write her name correctly.

Ans. She did not capitalise the first letter of her name.

 _Haldi_ 

Now write your name correctly. _______________

Q. 

Haldi wrote – i met a giraffe

She made two mistakes. What are they? Write Haldi’s sentence correctly.

Ans.

Correct sentence: I met a giraffe.

1) She did not capitalise the first alphabet of the sentence.

2) She did not put full stop at the end of the sentence.

Page No 14:

Let's Get Ready For School

Q. 5: What do you do before going to school? Put ‘Y’ for yes and ‘N’ for no.


Ans. 

Q. Fill in the blanks with ‘before’ or ‘after

___________ eating food, I wash my hands.

___________ reaching school, I sit in class.

__________ eating food, I wash my mouth.

__________ reaching home, I do my homework.

Answer

Before eating food, I wash my hands. 

After reaching school, I sit in class.

Before eating food, I wash my mouth.

After reaching home, I do my homework.

Page No 15:

Let's Sing

Q. 6: 

Ans

Page No 16:

Q. 1: What is the sound of your school bell?

Ans. My school bell sounds very loud. It sounds like ‘Brrrrrrriiiiing

Can you make sounds of different bells that you have heard?

Different bells make different sounds. Try and make the sound of a –

phone bell


door bell

cow bell

horse bell

bus bell

Ans.

Yes, I can make sounds of different bells that I have heard.

1) Phone bell Tring tring

2) Door bell Ding-dong

3) Cow bell Tun-tun

4) Horse bell Chuk-chuk

5) Bus bell Paw-paw


Q. Write the first letter of each picture given in the box.

Ans.


Q. What have you spelt?

_____________________

Ans.

Giraffe

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